Moro وبس !

عفوا ... سأعيش





جيت أحط راسي عالمخده عشان أنام
فجأة لقيتها عاماله تجيب من ورا ومن قدام ...
وكأني عارف ... إني كدا كدا مش هنام ...
بقالي يجي أربع ساعات ...
بدور على أي كلام والسلام ...
بدور على أي أوهام ...
أي أوهام أقضى بيها الوقت ... محسش بيه ...
يمكن ساعتها أتوه ولا اتسطل ... يمكن ساعتها أنام ؟

آآآآه بقولها أنا ... حاسسها لكن موجعتنيش ...
لكني في وسط الكلام ... أرجع وأقول محتاج أقولها ...

وأرجع وأبص تاني ... عملت ابه أنا ....
في رحلة الأربع ساعات ...

عارف ... لقيتني أول حاجه عملتها ... قعدت أدور ...
دورت كتير وكتير ... دورت على إنسان ...

وبجد مش كلام .... سألت هو فين ؟؟
وحشني أوي أوي ابن الإيه ...

لكني و في عز منا تعبان ... ومحتاج أتكلم بجد ...
ملقيتش أي حد ....

زعلت ...

بصيت لنفسي كدا ...

بكيت ...
لكن حتى الدموع انتحرت ...

لقيتها هي كمان ... رفضت ...
اتكممت ... واتخرست ...

وفي الاخر لقيتني بتوه لوحدي ...
حسيت إني مش قادر ..هموت ...
هموت بجد من صعوبة الوحده ...

مش قادر أشيل كل دي لوحدي ...
وفي عز دا كله ...
ألاقي ربي يفرجها من عنده ...
ينورلي طريقي بكنوز ...كبيرة منورة ...

كنوز قلوبها مرقرقه ... ومعطرة ...
يمكن ساعات ألاقيهم تعبانين ...
يعني تقدر تقول مش مرتاحين ... لكنك لو احتجتهم هتلاقيهم ...
حلوين أوي ويمكن مش حاسين ...
لكن لو طلعت من الدنيا بيهم وبس ....
مظنش في حاجه أغلى ولا أحلى من كدا ...

وأرجعله تاني وأطلب منه ...
كفايه بقى ... كفايه بقى يا قلمي ...
تعبت من كتر الكلام ... دا أنا يا بني أصلا عاوز أنام ...
نفسي أحط دماغي عالمخده ... وأرتاح ...
لاهموم شايلها ... لا عيون كاسرها .. ولا تقل بكرة يضغط عليا ...
أحط دماغي كدا ... والآقي نفسي .. برتاح وشوية شوية .. أنام ...

ولو أني ما صدقت أن جالي براح ...
شوية كدا ... من كلمتين في كشكول قديم ...
شوية ورق مسطرين ... مكتوب عليهم بالقلم حبة كلام ...
يمكن شوية أنساهم وأنام ...
ويمكن أفضل أقول ... أفضل أقول .... على أمل انتظار المنام ...

طيب ... وبعدين ... افرض خلص الكلام ...
ساعتها ... هقعد قعدتي اللي هي ...
وخبطتين في كيبورد ... مع واحده انتر ... يلا ..
يتحول الكلام ... لحاجه كدا ...
يمكن بتاعتي أوي .. يمكن بتحكي أوي ...
لكنها في النهايه حدوته ..
يا هتقولوا حلوة .. يا تقولوا ملتوته ...

ايه دا ... هي بتتقاس كدا ... طيب ازاي ...
أنا أقولك بقى الكلام المعقول ...

هي حكايه كلامها يطول ...
بس أنا زهقت أكتر مالأول ...

ولو أن أنا نفسي اليوم يطول و يطول ...
وقلمي يكتب ... ويحول ...
مشاعري وكياني ... لكلمتين بكتبهم وانا حتى مش فايق ...
كل الحاجات دي تتحول لكلمة عالورق في شوية دقايق ...
طب ودا اسمه ايه .... مهارة وذكاء وحاجه مش ممكن ..!
ولا غباوة مشفتش زيها ولا عمرك تشوف ...

لا لا لا ... مش قصدي والله ...
دي مش شتيمه ... دا وصف الواقع سيادتك ...
وعموما خليك في حالك ...
هي أصلا مش مرتحالك ...

وبرده لسة اليوم بيطول ويطول ...
ولسه قلمي بيكتب ... ويظلل ...
أركان حياتي بلون رمادي ...
ضلمه وحاسس أنه شيء مش عادي ..

وتفضل حكايتي جوه كتابي مقفوله ...
لا واصلها ميه ... ولا حتى نور في البلكونه ...
تعبانه ؟ اه ... محتاجه حبه حنان ؟
أكيد ....
وايش عارفك ... طب دا انت واقف بعيد ...
يمكن يكون كلامك صحيح ...
يمكن أكون بعيد أنا .. بعيد شوية من هنا ..
لكني قريب اوي اوي من هنا ...
حاسس بيها ... فاهم كلامها ومعانيها ...
يقولولي ماتت ...
اقولهم اوع يابني انت وهو من هنا ...
هو عادي كدا ... تقولوا مات ... وخلاص كدا ...
مسمحش أبدا حد يموت حد بصعوبه كدا ...

أنا أقولك عالحقيقه المستخبيه ...
مين قال انها ماتت ... لا دا غلط ...
هي لسه بتموت ... طبقا للمعطيات والتقارير الإنسانيه ...

لكني ...
لكني برجع وأنفض دماغي من كل دا .....
أنا عايز حاجه واحده بس من دا ودا ...
أنا كل اللي عاوزه إني أنام ...

سيبوني أنام قبل حتى ما أنسى دا ...
سيبوني أعيش قبل ما ييجي يوم ...
ما قدرش أعيش فيه ...

ولو إني وأنا بكتب مش شايف نص الكلام ...
لكن قلبي حاسس ... وإيديا و الأقلام ...

واخر حاجه أقولهالك قبل ما أقولك سلام ...
إبقى افتكرني بس اليومين دول ...
ولو افتكرت ... وقلت ماله ... يا حرام ...
ابقى اعمل حاجه واحد و بس ...
ادعيلي من قلبك شويه ... يمكن ...




يمكن أعرف أنام ...!






Moro_wbs


0 التعليقات:

About this blog

مدونتي هي صوتي ... هي منبري .. هي أنا !

صندوق الموسيقى


MusicPlaylist

ما برميش زباله في الشارع

Facebook Badge

من أحب أن أتابعهم !

لو بتدور على حاجه ... دور هنا :)