Moro وبس !

عفوا ... سأعيش

تعبت !

مع بداية عام جديد ... يقابله الجميع بابتسامه أمل ...

وربما بكسر شيء ما على العام الفائت ...

وربما بعدم اهتمام من الاساس ...

ولكنني قابلته بضيق بالغ ....


لا اعلم حقيقة عما سأتكلم ...

لكنني احمل في داخلي الكثير الكثير من الكلام ....

سأقول حتى ينفذ مني الكلام !


يدور في ذهني ...

لماذا ...

لييييييييييييييه ...

ليه انا ؟؟؟

ليه انا سهل التأثير عليا من الناس ...

مش في نقاش ... ولكن ما اتكلم عنه هو ببساطه ما يعرف بالارهاب الفكري ...

وهو ان تؤثر سلبا على من هو بجانبك دون ان تتأثر انت تماما ...

او حتى تتأثر ... ولكن تأثرك لا يقارن بتأثري أنا ...

وهو أيضا أن تمارس حقا من حقوقك وتسلبه مني ...

وتعنفني لأنني تساويت او طلبت المساواه ...


ازعم انني امتلك بعض القوة في بعض الامور ...

لكنني مازلت ضعيفا و مازال ينقصني الخبرة وقوة القرار والثبات في امور اخرى

بجد ...

تعبت ...

المواضيع البسيطة اللي بتأثر عليا تأثير كبير ... بقت بتتكرر ...

وبقت ملحه ... وبتضايقني جدا ...

انا دايما راضي بكل حاجه فيا وبحالتي ...

لكن مرة كدا هتفلت مني ... ويمكن ازعق شوية ...


ويمكن اضايق شوية ...

لأني بشر... ومن حقي اضايق ...

انا نفسي اعمل حاجات كتير ...

وكل لما افكر انا اد ايه حاجات صغيرة بتوقعني ...

بتخبط في حلمي ...


وانه كدا ممكن ما يتحققش ... لأني ضعيف ...

يارب ... انا تعبت ...

نقطة تانيه كمان ....

وهي نقطة التدخل ...


امتى اقول اني لازم اتدخل ...

امتى اقول اني اقدر اتدخل وانقذ موقف ....

واكون فعلا اده ...

واعمل دا ...

وما اتواجهش باني مش قادر ...


او ان الموضوع طلع اكبر مني ...

فيبقى الحل اني من الاول ابعد وما اعملش حاجه ....

عشان احمي نفسي ...

يمكن ساعتها ابقى قوي شوية واقدر اعمل حاجه ...

طيب تعمل ايه لو محدش بيعمل حاجه ...

مش هتعمل حاجه انت كمان ...

يارب انا تعبت ...

ومسئولية عليا ...

وضغط من اتجاهات كتير ....

ونفسي في حضن وحد يسمحلي اني اعيط ...

ويقولي ما تخافش وما تقلقش ...

انا معاك ...

يارب ... انا تعبت ...


5 التعليقات:

شق القمر 1 يناير 2010 في 10:35 م  

الحياة تجارب
ومعرفة الناس برده تجارب
ومش هتشوف قلوبهم الا فى مواقف شديدة عليك عشان تعرف مين قلبه مفتوحلك ومين بيجرى عليك يحميك ويقف جنبك ومين اللى يشاركك ويهون عليك

لكن مش هقولك انك تتعلم تعامل الناس بقسوة
لكن تأكد انك تكون حليم
والحلم سيجعل الاخرين يثنون صدورهم لك

وهذكرك بعهد الرسول وأصحابه فى صلح الحديبية
ربما كان الناس يظنون ضعفا بالمسلمين وبمحمد وانهم مسكوا بعهود الحديبية على الرسول واصحابه امورا
بالبلدى كتموا انفاسهم

لما سيدنا عمر سأل الرسول قال له

إن الله لن يضيعنا يا عمر

وفعلا قد كان وجاء من ظنوهم ضعفاء وتهاونوا فى قوة قلوبهم يثنون صدورهم يسألونهم التنازل عن احدى المواثيق
وجاء الرسول بسيدنا عمر يشهده


كن كما أنت
واتركك من الآخرين
مادام قلبك خيرا
ومادامت نيتك طيبة
ومادمت تملك العزيمة وتسعى بمبادئك التى لا تضر أحدا
فاعزم وتوكل على الله واملأ قلبك إيمانا ويقينا بأن الله لن يضيعك

---------------------
ملحوظة

لا يعنى بداية عام جديد ان تكون فى بداية مشرقة

ولكن كل يوم تشرق فيه شمس هو إشراق

" وأنزل عليكم بعد الغم أمنة نعاسا "

فاجعل من نومك نهاية غمك
واجعل يقظتك اشراقتك
وكلما استيقظت جدد نيتك
وتبسم
فنفسك عزيزة عليك ولابد من طاقة تدفعها
ثم توكل على الله

شق القمر 1 يناير 2010 في 11:20 م  

طبعا لا تخفى عليك مدونة الفارس الملثم رحمة الله عليه
لا أدرى لماذا توجهت إليها وقرأت مقالته " التعساء " فى تدوينته قبل الأخيرة
ولكنى أسألك أن تقرأها فربما تصل بنهايتها لجواب عن حالك

http://mygrazydreams.blogspot.com/2009/01/blog-post_20.html

ربنا يوفقك أخى الطيب

blue-wave 2 يناير 2010 في 4:24 م  

انتى محتاجه بس تعرفى ناس جديدة
علشان تكسبى خبرات جديدة
كل سنه وانتى بالف خير

moro_wbs 4 يناير 2010 في 12:26 ص  

شق القمر

اتفق معكي في الكثير من الكلام ...

فائدة كلامك الحقيقية هي ان ارى من الخارج عندما اتوه قليلا في الداخل ...

قرأت كلامك أكثر من مرة ...

و أسعدني كثيرا ...

و سأقرأ البوست :)

جزاكي الله خيرا كثيرا ..

moro_wbs 4 يناير 2010 في 12:27 ص  

blue-wave

بغض النظر عن التأنيث في الحوار :)


الا ان كلامك مظبوط ...

وكل سنة وانت بخير ...

About this blog

مدونتي هي صوتي ... هي منبري .. هي أنا !

صندوق الموسيقى


MusicPlaylist

ما برميش زباله في الشارع

Facebook Badge

من أحب أن أتابعهم !

لو بتدور على حاجه ... دور هنا :)