Moro وبس !

عفوا ... سأعيش

هل من حق الطفل أن يعيش ؟؟ أم ينزوي بعيدا ؟؟

أكتب هذه الكلمات و أنا لا أبرح مكاني من شدة ما أشعر به ...

فكأنني التصقت بالكرسي !!


و تشدو ريما خشيش " مش كل شيء بيلبقلك بيساع جسمك وعقلك "

و كأنها تجسد ما بداخلي من صراع في تلك الكلمات البسيطه !

على الرغم من أنت كلماتها قد تقبل من أن تحمل محمل التفاؤل و ان عقلي وجسدي هم أكبر من أي شيء ,,,

إلا أن هذا ليس بالضبط ما أشعر به ....

بل الجانب الآخر ...

يدور الصراع بعنف ... أيهما سينتصر في النهايه ... بل من سينتصر الآن !!

يلفني الاحساس ويغلفني فيعزلني عن كل شيء ....

عندما يزحف هذا الشعور ... أشعر بنفسي أغوص و أغوص و أغوص في نفسي ...

في داخلي ....

كالطفل الصغير ... المنزوي في ركن من أركان الغرفه ...

وحده ...

يبكي ...

يحلم بأن يشعر به شخص ما ... ويحتضنه بقوه ...

ويربت على كتفه ....

يأخذه من يده ويسير معه خطوة خطوة ...

يزيل من أمامه كل ما قد يخيفه ...



أنا أشعر أنني وحدي ,,,

ويلوح أمامي كثيرا ...

أحلامي ... وطموحي ...

قدرتي اللا محدودة ...

وقدرتي المحدودة !

و أمام كل هذا ...

لم أعد أعلم ...

أي الطريقين أسلك ....

طريق أن أبقى وحدي في غرفتي ...

أبكي ربما ,,,

يرعاني من يرعاني ...

لأنني أستحق الرعاية ...

و أنني يجب ألا أطلب ما لا أستطيع !!!!

ويصدمني بقوة عندما أفكر في هذا الأمر ...

أحلامي الكبيرة التي لا تتوقف عن الازدياد ...

وطموحي الذي أظن أنه فوق قدرتي على التصور ...

كلما شرعت في أن اقرر أن أطير و أحلق ....

أجد ما يذكرني دائما بأنني مقيد من يدي ومن قدمي ... ومن رقبتي !



إن من حقي أن أحلم أن أطير ...

حتى لو كان هذا فقط ما أفعله ...

إنني مؤمن بأنه ليس من حق أي شخص أو أي فكرة أن تمنعني من أن أحلم ...

دائما أتذكر صعوبة تعاملي مع الناس ...

صعوبة ثباتي على أمر ما ...

صعوبة أن أواجه أمور كثيرة ...

صعوبة أن أتحمل مسئولية ...

صعوبة أن أكوّن أسرة ...

أشعر كثيرا بأنه ليس لي مكان على هذه الأرض ...

بأن من أتعامل معهم " كتر خيرهم " أنهم يتعاملون معي !

و أنني شخص يجب أن ينزوي وحده ...

أعلم أن هذا الأمر فيه شيء أو قل أشياء من المبالغه ...

لكنه يحدث ...

وصدقني ... أرفضه ...

وعلى الرغم من هذا يأتيني كثيرا ...

......................................................

و أيضا ...

أنا شخص على ما أظن ...

يشعر بالآخرين ...

ويقدر الأمور ( التي تعلمها ) وما لم يتعلمه ... يحاول فيه ...

لا يجرح أحد ... إلا ما ندر !

يحب الناس كلها ... ويندر ان كره ...

عنده طموح كبير ...

يبحث دائما عن الأمل وسط اليأس ...

حتى وان كتبت مثل هذا البوست !

شخص قابل للتعلم ...

يحاول أن يفهم علاقته بالله عز وجل ...

شخص مبدع ويحب ويعشق الابداع ....

شخص أصبح يجيد الكلام قليلا ...

ويفهم الناس قدر تعلمه وتعامله مع الناس ...

...........

أنا أحلم ... أنا دائما أحلم ...

أحلم أن أغير وجه الكرة الأرضية ,,,

و في نفس الوقت ...

أحلم بأن أستطيع أن أبتسم ابتسامه خالصه ....

لا يشوبها حزن أو خوف أو دمعة تكابر النزول !

أعلم ما بي ... لكن قد يكون كل ما أشعر به هو مجرد فكرة سلبية تتغلغل


لكنني لا أنكر أنها حقيقة أيضا ...

بجد أنا مش عارف أنا عايز ايه ,,,

أنا محدد قراري ...

لكني حاسس اني مش هقدر اعمله ...

رغم ان ذكرياتي كلها بتقول اني كل يوم احسن من اللي قبله ...

لكني خايف ...

..........................

احسن حاجه اعملها اني محطش نفسي موضع ممكن اقارن فيه نفسي مع حد ...

عشان كدا ... بالمرة بقى ...

كان في معسكر هتعلم منه كتير ...

بس لأن الي قبله انا اتأثرت سلبا منه ...

وحسيت اني اقل واحد في المعسكر دا ...وسبته وما كملتش


يبقى قلته احسن ....

درأ االمفاسد مفضل على جلب المنافع !

..............


انا لا يوجد أمامي الا أن أنشر هذا الكلام ...

بمنتهى الشجاعه ...

أنا أثق في الله عز وجل ...

انه لن يضيعني


ولن يتركني وحدي ...

انا غلبان والله ...

وحتاج حاجات بسيطة جدا ... تخليني مبسوط ...

انا انسان بسيط جدا ...

يارب ...

لو حد قرا الكلام دا ... ووصل لهنا ...

ارجوك ادعمني برأيك لكن برفق

13 التعليقات:

غير معرف 14 يناير 2010 في 12:20 ص  

اجد دائما اننى مقيد .....
ازيك يامورو ....
مورو انت لازم تطير وتحقق كل احلامك لانك تستحق ان تحققها وقادر ان تحققها
فتح شبابيك عنك واكسر قيودك وكن حرا طليقا
احبو .... وامشى واقع واقف تانى ...
كن شجاعا ...وهتلاقى حواليك ناس كتير بحبك وتقدرك وتفهمك .....طيييييييييييير يا عمرو
وانطلق ..تحرر مما تقيد به نفسك
بالنسبه للمعسكر كلنا هذا الرجل مش لازم اكون احسن حد ..
لن اجالس واشارك من يرتقى بى ولا اخجل من التعلم ...
انا اكبر منك وتعلمت منك حاجات كتير ....صدقنى لازم نتعارف علشان نرتقى ونتعلم وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا .....
اخرج من القوقعه ....انطلق ...ابدع ...اغلط ....وصلح ...وعدل ....كن انت ولا تخشى شيئا
طنط عزه

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ 14 يناير 2010 في 4:08 ص  

كيفك يا مورو؟؟
انا مش قريت لك أي حاجه من مده .. يمكن بسبب امتحاناتي ويمكن لأن مزاجي اكثر تعقيدا وآلامي وهمومي تزيد كل يوم لكن رغم ده انا قلت انا هقرا اللي انت كاتبه وفعلا قريته

انا حسيت اني أدام مفكر ومفكر جميل جدا بيحاول يدعم نفسه بس للأسف بيبص على السلبيات الأول يعني اول ما فكرت قلت "أنا أشعر أنني وحدي"
أذكر إني في مره قلتها وكنت في موود وحش أوي فردت عليا صديقه عزيزه انت مش لوحدك يا محمود إلا لو انت شايف نفسك لوحدك
بمعنى إن كل واحد فينا حواليه كتير جدا بيحبوه وبيقدروه وحاسين بأثره الجميل في حياتهم لكن برده لو كل واحد فينا فكر انه لوحده مش هياخد باله من تقدير الناس دول ولا حبهم ولا مساندتهم ليه
وبنفس المنطق لو كل مبدع حس انه متقيد مش هيبدع .. وانت يا مورو مش متقيد انت عندك مساحه كبيره جدا للابداع ولبلوغ كل أمانيك وأحلامك وعشان انت كده كل حد من اللي حواليك بيتمنى يقوي صلته بيك ويتمنى انك تحبه زي ما هو بيحبك
عجبني أوي يا واد كلمة:
شخص أصبح يجيد الكلام قليلا
بص عن رأيي انت تجيد الكلام بشكل منقطع النظير والدليل قدرتك على انك تفرد نفسك على ورقه او في بوست. ده كله بسبب حالة الإبداع المتزايد اللي انت بتعيشها وبتنميها يوم بعد يوم

وحكاية وضع المقارنه مع حد تاني

لو الواحد فينا مقارنش نفسه بالأحسن منه او متعلمش منه إزاي هو بقى كده عمره ما هيطلع خطوه لقدام
وده انا عيشته كتير أوي في السنتين اللي فاتوا وكان عندي كل يوم مختلف عن اليوم الي قبله ولو اني تراجعت كثيرا في الفتره الأخيره لأني معدتش ببص حواليا لا عدت بفتح ديوان اقراه ولا كتاب ف التنميه ولا بحاول أخرج من القالب الصخري اللي بقيت فيه
بس لكل شيء نهاية وأنا ناوي اني أبدأ من جديد
زي ما قلت لك اخر يوم اتابلنا انت قلت لي خلى المذاكره متعه وانت هتذاكر وانا حاولت اعمل كده وقد اكون نجحت أو فشلت .. ده مش مشكله عندي لأني حاولت
انت كمان خلى الحياة متعتك والناس متعتك والابداع متعتك والأحلام متعتك و عدم وجود حد لأفكارك متعتك ودايما اسمع لكل حاجه حلوه
مادام ذكرياتك بتأكد على انك أفضل يوم عن يوم مش تخاف
ثق في ذكرياتك وفي كل اللي حواليك ودايما إدي كل اللي عندك من حب وابداع ومساعده للي حواليك ومش تنتظر منهم وساعتها هتحس انك عملت حاجه وهتلاقي كل قلوبهم حواليك

Romia Fahed 14 يناير 2010 في 5:10 ص  
أزال المؤلف هذا التعليق.
Romia Fahed 14 يناير 2010 في 5:14 ص  

أشعر بما تشعر به تماما، وأتألم لـ تألمك أيضا ، أعرف جداً كيف تضيق بنا الحياة
حتى في غرفتنا الخاصة ؛ تجدنا ننزوي في ركن من أركانها ونبكي، أحلامنا محطمة ، طموحاتنا مبعثرة، الشمس تشرق وتغيب ثم تشرق وتغيب ونحن كما نحن نغيب ونغيب ونغيب ، إذا ما هو الحل؟

الانتحار ؟ الوحدة القاتلة؟ معاقبة أنفسنا رغم إيماننا بالقضاء والقدر؟

كاذبون ... إيماننا ناقص .. ثقة بالله مهتزة وإلا لما جلسنا في تابوت الإحباط
نندب بؤس أيامنا.

مورور.. الطفل لأنه طفل يستوعب الأحداث أمامه على انها وقتية ، يصنع ألعابه من قطن .. خشب.. تراب...أي شيئ .. المهم يستمتع ويفرح حتى وإن هطل عليه السواد ، يخرج من قلبه فرشاة ملونة ، يمسح بها السواد.. هل تعرف لماذا؟
لأنه يؤمن وهو لا يدري بحقه في الحياة.

الحمدلله على كل حال يا عزيزي..يكفينا
الإيمان بـ عدالة الله .. فتّش في داخلك مورو ..ستجد شيئا منحه الله لك أنتَ فقط وحرمه الكثير الكثير من الناس .

أريدك بخير وسعادة...

دمتَ لمن تحب

روميه

! ! ! ! 14 يناير 2010 في 12:11 م  

إزيك يا مورو :)

انا مش هقدر أقر في تعليق طويييييييل عشان أقنعك بالفكره اللي انا عايز اوصلهالك .. و ده لقصور في قدراتي أنا .. أو لطبيعتي أيــَّـا كان

الحاله اللي انت بتتكلم عليها دي يا عمرو .. الشئ المتحكم فيك , هو مجرد احساس , أو شعور سلبي .. وانت عارف تماما من جواك إنه مجرد شعور, اونت مدرك تماما من جواك إن إنسان زيك -وأقصد من زيك , يعني إنسان بقدراتك الرائعه بدون مبالغه- مايستاهلش إن احساس زي ده هو اللي يوقفه عن حياته , و يكون عائق ليه..... و الحل بسيط جدا .. عامل الإحساس إنه مجرد احساس , أرجوك متديلوش أكبر من حجمه .. متخليهوش يكون عائق أمامك لتحقيق أحلامك .. وبصراحه أكبر ,أرجوك متبقاش ساذج إنك تسيب حاجه تافهه زي دي تكون هي المتحكمه فيك .. لو مقدرتش انت تتحكم فيها , تجاهلها تماما وخليك مركز بس في اللي إنت عايزه... أرجوك الدنيا فعلا محتاجاك .. و أنا مببالغش والله.. انت بتعرف تعمل حاجات كتير جدا رائعه .. و ده الغالب عليك.. ليه تسيب كل الحاجات الحلوه اللي فيك ,وتسمح لمجرد احساس غبى إنه يسيطر عليك

ابتسم
اضحك من قلبك
اجري .. و العب .. وعيش وسط الناس
اشتغل بجد
حس بقيمة اللي بتعمله
احلم و عيش حلمك
خطي وإبدأ في تحقيق أحلامك
كسر قيودك
قدم للناس كل اللي محتاجينه
حس بحلاوة العطاء
حب نفسك قوي
اعتز بنفسك قوي قوي قوي
حب ربنا و ثق فيه


صدقني .. إنت مش قليل
إنت كبييييييير أوي
أوي أوي يعني

و انا الظاهر كتبت تعليق كبير أوي بردو
D:
D:

alguien soy yo 15 يناير 2010 في 1:00 م  

اممممممممم
شوفت بقى هو انا مش قلتلك
شايف الناس بتقول ايه .... هاتعمل ايه دلوقتى بقى :)
لازم تحدد موقفك الناس قلقانين عليك على فكره

بس بجد بجد جميل تحفه ذوووق

بجد حاجه كويسه انك تطلع كل حاجه سلبيه جواك اعتقد ان دى شجاعه يعنى انا اخاف اعمل كده احسن ما اقدرش اطلع من الحاله دى او تسيطر عليا مثلا
بس مافيش مانع انى احاول

الحمد لله على كل شئ.... خليك فاكر دايما احنا من المميزين :)

moro_wbs 16 يناير 2010 في 2:10 م  

أمي ... طنط عزه ...

انا الحمد لله كويس على فكرة ... :)

بجد ...

اشعر بكلامك جدا ... واتوقف امامه كثيرا ...

والكلام دا هاخد منه واعلقه في اوضتي ...

سأعيش :)

moro_wbs 16 يناير 2010 في 2:24 م  

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩

بالفعل الوحدة شيء داخلي اكثر منه خارجي ... يعني ممكن تبقى وسط الف ووحيد ..

او لوحدك ومش حاسس بالوحدة ...

ودايما الشيء دا بيطاردني يزيد شوية يقل شوية ... انما موجود ... وما بنكروش ..

انما صدقني ... انا بباغته ... عشان كدا يمكن نشرت الكلام دا ...

وانا معاك في حدوتة الابداع ...

انما انا مهما حصل ما بخليش دي تقع ...

بكتب ... وبكتب ... وبعبر ...

ان شاء الله مفيش حاجه هتقيد ابداعي :)

حتى لو كان كلامي دا عكس اللي انا كاتبه او اللي انت حاسه ...

انما انا مبدع يرفض التقيد ... في الابداع وفي كل شيء ... والدليل هذا البوست ...

انا اردت الخروج والمساعده ... وحدثت والحمد لله وخرجت من الحتة دي ..

الحمد لله اني بعرف اتكلم وصوتي حلو :)

صوتي الداخلي :)

اما عن المقارنه .. فأنا أمقتها بشده ...

و لن أدخل في هذا الامر ...

واتفق معك كثيرا يا صديقي ...

سأحلم ... سأحلم ... سأحلم ...

اشكرك بشدة صديقي العزيز ...

اللي سندني :)

moro_wbs 16 يناير 2010 في 2:27 م  

روميـه فهد

اتفق معكي كثيرا كثيرا ...

بالفعل اعطاني الله الكثير والكثير ... اكثر مما استحق ربما ...

وانا أؤمن بحقي ومكاني في هذه الحياة ....

انا طفل يرسم في كل لحظة بفرشاته حلم و أمل ... يدفعه للأمام ...

اشكرك بشدة ...

وتسعدني دائما زيارتك لي :)

moro_wbs 16 يناير 2010 في 2:39 م  

! ! ! ! >> علام بيه :)

كلامك فرق معايا جدا جدا جدا ...

لبساطته الشديدة وانك حد بحبه جدا وبحترمه جدا ...

بص يا سيدي .. الحمد لله دي مش مسيطرة ولا حاجه ... وكون انها فارت مرة واحده ... ودوشتني وخلتني ادوخ شوية .... مش معنى كدا انها مسيطرة ..

اطمن ... الكلام اللي انت قلته انا فيه بالفعل ...

الكلام اللي انت وصفتني بيه ... لا تتخيل اسعدني اد ايه ... وفرق في مقياسي الداخلي ... اد ايه ...

"ليه تسيب كل الحاجات الحلوه اللي فيك ,وتسمح لمجرد احساس غبى إنه يسيطر عليك "

اتفق معك جملة وتفصيلا !!

كلامك زي كلام الناس المحترمة اللي فوق ...

صدقني هعلق منه في اوضتي ...

عشان اشوفه كتير ...

لأنه فرق معايا اوي ...

التعليقات الكبيرة حلوة على فكره :)

moro_wbs 16 يناير 2010 في 2:44 م  

alguien soy yo

اطمني جدا جدا ... انا كويس جدا الحمد لله ...

اللي عملته دا وقف كتير من الوش دا ..

وقدرت اتخطاه بفضل الله ثم بمساعدتكم لي مع ارادتي ..

لو كانت شجاعه ... فلأن هي بايظة بايظة ... ولازم ما اخافش لو كنت عايز ابقى احسن وابقى حد كويس ...

واعافر واتعب على اللي انا عايز اوصله ...

كويس انك حلو وتحفه وذوووووووووق ... والكلام ليك يا جيمي :)

احنا من المبدعين ... فطبيعي من المميزين ... ايجابا و سلبا :)

والقرار لينا احنا :)

اشكرك بشده على الرد الجميل ...

إحنا :):) 17 يناير 2010 في 1:00 ص  

ارجوك ادعمني برأيك لكن برفق !!!!!!!!!..ازاي محتاج حد يدعم حالة كاملة متكاملة..مش محتاجه اي حاجة.
وصفك اللي في كل كلمة..اللي يبان من برة انهم حالتين متناقضتين,حالة الطيران..وحالة العزلة المؤقتة..انا محستش فيهم غير انهم حالة واحدة لانسان سوي أوي ..حياته واسعه ليها اشكال كتيير..ساعات يطير في أوضته يتأمل ويسرح ..ويستمتع بوحدته..وبعدين يرجع يطير في حته تانيه..مليانة طيور اصحابه..وكلها مناطق واسعه ..مليانة براااااح..تستحق انك تطير فيها كلها..اوعي تحرم أوضتك وعزلتك وطفولتك من طيرانك فيها..دي اكتر المناطق اللي فيها براااااح ..يساع اي جناحات انها تطير فيها..دي اكتر مناطق بيخرج منها طموح..واحلام..وتخطيط..بشكلها الصاااااااااااااااافي
أرجووووك خليك صااااااااافي :):)

moro_wbs 23 يناير 2010 في 7:52 م  

إحنا :):)

يمكن انا اتأخرت في الرد لأني اعدت قريت الكلام كتير اوي ...

وبجد فرق معايا جدا ...

وعلقت منه في اوضتي فعلا ...

شكرا على الدعم الرقيق ...

About this blog

مدونتي هي صوتي ... هي منبري .. هي أنا !

صندوق الموسيقى


MusicPlaylist

ما برميش زباله في الشارع

Facebook Badge

من أحب أن أتابعهم !

لو بتدور على حاجه ... دور هنا :)