Moro وبس !

عفوا ... سأعيش

على صوتك بالغنا ..


على صوتك بالغنا ..


قد يكون من العسير قول هذا في بعض اللحظات ..


إلا أنه قد جذب انتباهي هذا التزاوج الفني .. واكرر الفني فقط ..


بين الست فيروز .. ومحمد منير ...


فالاثنان لهما مذاق خاص ومميز جدا .. وياله من مذاق ..


وكثير من مبدعي هذه الايام وفئة ليست بالقليله يؤيدون هذا التزاوج الفني ..


و ان منير وفيروز اصبحت علامه مميزه .. علامه خاصه ..


ان دلت فانما تدل على ارتفاع المستوى .. وارتفاع الذوق الفني ..


والاثنان تاريخ ..


منير اللي قال ...


"يهمني الانسان ولو ملوش عنوان ..."


"ولو بطلنا نحلم نموت .."


"الدنيا لو جارحه لونها لون فرحه .."


"صدقني حاسس بيك في عز خوفي عليك ..."


"اخرج مالبيبان الحر الضيقه ..الكون صابح جميل والدنيا مروقه"


"سؤال بسألك ايه اخرة الترحال ... دمعتي موالي والحنين جتال .."


وكتير كتير ..


حبيت اسمع منير واعيش معاه .. حبيت منير ...


حبيت الكلام اللي طالع من القلب ...


اصل اي كلام يتقال باحساس يستاهل يتسمع ...


وحبيت الست فيروز ..


اللي قالت ..


"نحن والقمر جيران .. بيته خلف تلالنا "


"دق الهوا عالباب .. قلنا حبايبنا .."


"ليالي الشمال الحزينه .. ظلي اذكريني اذكريني"


"سنرجع يوما الى حينا ..."


"يا مرسال المراسيل خدلي بدربك ها المنديل واعطيه لحبيبي .."


"تذكر اخر مرة شفتك سنتها .. تذكر اخر كلمة قلتها .."


وكتير كتير ..


وحبيبي هنا .. مش شرط الحبيب التقليدي ...


حبيبي دا ممكن يبقى نفسي .. ايوة من حقي اني احب نفسي ..!


وممكن يبقى الحبيب التقليدي لكن لو في ..!


ولو هتكلم في الحب مش هلاقي كلام ارقى ولا انضف من كدا ..


انا بحب نفسي ... ودا على عكس سنين فاتت ..


وانا اللي عارف الاحترام فين .. وهروح عليه ..


انا مش مستني حد يحددلي الاحترام فين .. ودا اختياري انا ..


وانا مش مكسوف من كلامي دا بالعكس .. دا وضوح مع النفس ..


لأني بوش واحد مش بوشين ..


وعلى صوتك بالغنا ...

6 التعليقات:

vepoo 8 مارس 2009 في 6:08 م  

من أكتر البوستات اللي فرحتني ...
مش علشان وجهة نظري اللي انتا عارفها ... انما علشان احساسك بالحسم وقدرتك على مواجهة نفسك والناس باللي انتا وصلتله من غير تردد ...
جميلة الخطوة دي :)

شق القمر 8 مارس 2009 في 6:40 م  

جميل جديدك مورو
بالرغم انى مش بفضل منير أوى أوى يعنى
ومش بفهم أغلب كلمات فيروز
إلا انى بحب أغلب أغانيهم اللى فعلا بعيش احساسها
واللى بيسعدنى أوى ويخلينى أعيش مع صوته موجة احساس أعلى هو على الحجار
وكمان محمد الحلو
وبعدين انت لك الحق فى التعبير عن نفسك
فى التعبير عن حبك لذاتك وعن حبك للآخرين
شكرا جزيلا :)

moro_wbs 9 مارس 2009 في 2:19 م  

vepoo

أقل حاجه عندي يا ابو عمرو .. D:

lمن المهم جدا أن تقتنع بان ما تفعله الآن هو الصواب وانك مقتنع بذلك ... وفي نفس الوقت من حقك ان تخطأ ..

moro_wbs 9 مارس 2009 في 2:22 م  

شق القمر ..

بالفعل الاحساس هو الذي وضعهم في تلك المكانه ..

ودا اللي بيوصل للناس ..

وعلى الحجار بالفعل احساس عالي اوي ...

لكنه مهمل في حق نفسه وحق جمهوره الكبير ..

واشكرك على الرد والدعم :)

ِِAdem El-Mahdy 9 مارس 2009 في 5:09 م  

سلام عليكم

رغم اختلافى معك فى الاغانى
انا عن نفسى لا اسمع اغانى ،

لكن اللى عاجبنى فى البوست احساساك اللى باين فيه روح التفاؤل و الايجابية

وبس

moro_wbs 9 مارس 2009 في 10:53 م  

ادم بيه المهدي :)

احترم اختلافك معي اخي جدا ..

وبالفعل هي في النهايه نبضة أمل وتفاؤل كما قلت ..

نورت كعادتك ...

About this blog

مدونتي هي صوتي ... هي منبري .. هي أنا !

صندوق الموسيقى


MusicPlaylist

ما برميش زباله في الشارع

Facebook Badge

من أحب أن أتابعهم !

لو بتدور على حاجه ... دور هنا :)