Moro وبس !

عفوا ... سأعيش

سفر وخناقه وفلسعه ...

كان يوما رائعا !

الحدوته بدأت يا ولاد الحلال .. اني رايح مصر .. ام الدنيا على رأي الناس ...

يا حلاوة يا ولاد ...

الاول كنت رايح انا وابراهيم صاحبي .. وبعدين رايح لوحدي .. وبعدين رايح انا وابراهيم صاحبي ...

مفيش حاجه بتفضل على حالها ...

والمهم ان التغيير في الاستراتيجيه بوجود ابراهيم او لأ دا اخد وقت ...

وانا ورايا ميعاد الساعه 11 ونص هناك ...

آه والله يا مؤمن .. حدااااشر ونص ..

المهم ...

بدأ التأخير من هنا ...

فوقفنا عالشون العظيم ( اهم ميدان في المحلة )

عشان ناخد ميكروباص محترم لأم .. الدنيا ..

فمفيش ميكروباصات ...

وأول واحد جه .. رايح مؤسسه بس ...

http://img225.imageshack.us/img225/9821/toyotamecroti8.jpg

كان ممكن نركبه وننزل المؤسسه وناخد المترو العظيم اللي انا معرفش فيه حاجه غير ان اهم حاجه فيه اني احافظ عالتذكرة ...

المهم ملقيناش اي بني ادم ركبه ..

جه اللي بعده .. رمسيس رمسيس رمسيس ...

والاجرة تسعه جنية يا حضرات ...

طبعا خادتنا المعزة ... لأاااااااااااااااااااااااااااااااا ..

انزل يا عم .. مش انا اللي يتعمل معاه كدا ...

ونزلنا ...

بلا ميعاد بلا كلام فارغ ... هو البني ادم ايه غير مبدأ يقف عليه ...

ونزلنا ..

وجه واحد ابن حلال .. يا جماعه نقسم البلد نصين 8 ونص وخلاص ...

لأاااااااااااااااااااااااااااااااااااا ... المعزة لسه مستمرة ..

مش احنا يا عم ... وخلينا واقفين ...

وواحد بيقولنا السواق اللي عمال يزعق دا مرة اتسحبت منه الرخصه كان زي الفرخة المسلوقة باين ...

المهم كان بيفرفر ...

والسواق كان عامل حوار .. ومش طالع والشويتين بتوع السواقين دول ..

المهم جه الميكروباص التاني .. 2008 بقى ... ويا جماعه لا مش احنا اللي نستغل الناس ...

http://www.soukalsyarat.com/photos/il171108947/DSCF5719-1.jpg

انا سواق جدع ... وعمرو صاحبي ( كان واقف معانا انا وابراهيم ) ..

راح حجزلنا وركبنا ...

والحمد لله لم نتعرض للاستغلال ...

لكن السواق كان بيقنعنا بمبدأ الراجل التاني ان المؤسسه ب 8 يبقى رمسيس ب8 برده ..

دا كلام ...المهم ما علقناش ....

والميكروباص كمل وخلاص طالعين ...

الاجرة يا جماعه 8 ونص ومفيهاش حاجه يعني ..

فهنا قلنا خلاص مش مشكله .. طالما من غير استغلال ...@!

هي راحت فين المعزة !@!

المهم ...

نزلنا رمسيس .. لقينا حريقه .. في عمارة كبيرة .. ومطافي والناس بتتفرج ..

والنار طالعة من الشبابيك وحوار ..

وبعد الحوار دات كله كانت الساعه 11 ونص ... فكنا كلمنا الراجل وقلناله اننا هنتأخر شوية ..

قالي يا راجل براحتك ..دا انا حتى اسلام هو اللي جايلي 11 ونص ..

قلت الحمد لله انا عموما هتأخر ...

مين اسلام دا ؟؟

ما علينا ..

نزلنا رمسيس ... كان ممكن نمشي لحد الاسعاف ( منطقة في مصر ... أم .. الدنيا )

فقررنا اننا نركب المترو ...

وفعلا .. واللي يسأل ميتوهش ...

http://www.moheet.com/image/46/225-300/469524.jpg

ونزلنا توهنا تحت وفضلنا نسأل لحد ما قالولنا اتجاه حلوان انزل جمال عبد الناصر .. الله يرحمه ..

طيب ..

يعني جمال دي بعد كام محطه ..

2

.. شكرا يا باشا ..

الساعه داخله على الا تلت الا ربع ...

البتاع جه ... ركبنا .. ونزلنا جمال ...

طبعا في اكتر من مخرج ... خرجنا من اي واحد والحمد لله طلع هو ..

لسه بقى هنركب نروح جامعة الدول ...

نلاقي الناس واقفه ومفيش ميكروباصات جامعة الدول ...

شوية وجه اتنين ..

ركبنا يا مؤمن ..

ووصلنا ونزلنا قبل شارع شهاب بشوية ..

وقلنا نمشيهم ... ما احنا مطمنين بقى عالميعاد ...

واسال يقولولي دا لسه ماشي ...

اكلمه يقولي معلشي بقى ما انت اتاخرت ...

منا قايل ل(....) ان انا هتأخر ايه الجديد ؟

ابقى تعالى بدري ...

لا والله ....

بقى بعد دا كله .. @@!!

على رأي حسن مصطفى ....

بقى ابنك انت يضحك علي انا ويبيعلي البتاع دا هو ويقولي دا بيقشر فاصوليا ...

وكانت المسخرة ..

كلنا عند كوك دور ...


http://img253.echo.cx/img253/9641/cookdoor5ju.jpg
وشربنا شوب عصير محترم في رمسيس ..

عند الراجل اللي جنب على بركة الله ....

ومش قايل مين على بركة الله ...

وقلنا نرجع ...

المحلة المحلة ..

نرجع مع مين بقى ..

اللي كان بيزعق في المحلة ...

ويشاء السميع العليم ان اللجنة توقفه ويتحول للمواطن الفرخه المسلوقه ...

زي ما الراجل ما قال ..

يمهل ولا يهمل ...

رايح أم .. الدنيا ... عشان آكل في كوك دور وأرجع ...

مالة البغل ؟!

حمدا لله عالسلامه !

6 التعليقات:

vepoo 22 مارس 2009 في 11:53 م  

يااااااااااااااااه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
مش عارف ... عمال اضحك .... مش عارف اكتب حاجة ....
ههههههههههههههههههههههههههههههه
بس تعرف....
مفيش حاجة بتحصل في الدنيا مالهاش سبب ...
فكر في كل حاجة تاني ......

شق القمر 23 مارس 2009 في 12:05 ص  

كلام فيبو جميل
مفيش حاجة بتحصل فى الدنيا ملهاش سبب
بس انا هقولك متفكرش كتير
سيبها لله
وبصراحة مصر بالنسبة لى أو خلينا نقول القاهرة
زى ما اتقال عنها
" نداااااااااااهة "

انا تهت كذا مرة عشان اخرج من المترو فى الاتجاه الصح

وكنت باخدها بالبركة برده سبحان الله

moro_wbs 23 مارس 2009 في 9:47 م  

vepoo
كويس انك ضحكت والله ...

الحمد لله ...

وفعلا مفيش حاجه بتحصل مفيهاش سبب ..

moro_wbs 23 مارس 2009 في 9:52 م  

شق القمر

القاهرة دي فعلا حاجه صعبة ....

والمترو دا حدوته لوحده ..

واحلى حاجه البركه ..

غير معرف 13 يناير 2010 في 5:40 ص  
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف 25 يناير 2010 في 11:48 ص  
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

About this blog

مدونتي هي صوتي ... هي منبري .. هي أنا !

صندوق الموسيقى


MusicPlaylist

ما برميش زباله في الشارع

Facebook Badge

من أحب أن أتابعهم !

لو بتدور على حاجه ... دور هنا :)